Wat is Tajwid (Q&A)?

Ik krijg vaker dezelfde vragen als het gaat om Tajwid: is het nou verplicht of aanbevolen? Is Tajwid het mooi maken van je stem? Zo nee, wat dan?

Ik zal in deze topic 3 vragen beantwoorden die vaak worden gesteld door geïnteresseerden in Tajwid:

1. Wat is het oordeel over Tajwid?

In Tajwid is hier onderscheid gemaakt tussen twee zaken: het toepassen van de Tajwid regels (praktijk) en het kennen van de regels (theorie). Wat veel mensen niet weten is dat het een individuele verplichting (fard ‘ayn) is om de Qur’an zonder grote fouten te reciteren. Dat betekent het in praktijk brengen van de juiste klanken en eigenschappen van de letters zodat daarin geen verandering in betekenis noch grammatica plaatsvindt. Als dat wel gebeurt, dan ben je daarin zondig. Deze grote fout wordt in Tajwid boeken zelfs als verboden (haram) verklaart.

Wellicht twijfel je nu en denk je: ik weet niet of ik ook grote fouten maak. Dan is het jouw verplichting om dat uit te zoeken en te verbeteren, bijvoorbeeld door Tajwid lessen te volgen.

Het kennen van de theoretische regels, de namen en onderverdelingen van alle regels (wat er veel zijn) en dit doceren bijvoorbeeld is niet voor iedereen verplicht. Het is slechts verplicht voor enkelingen, waardoor deze verplichting vervalt voor de rest van de gemeenschap. Dit noemen wij ook wel de collectieve verplichting (fard kifaayah).

2. Is Tajwid een mooie stem opzetten met verschillende tonen en klanken?

Nee. Dat is niet de definitie noch de kern van Tajwid. De algemene definitie van Tajwid is dat je iedere letter van de Qur’an haar recht geeft bij het reciteren als het gaat om makharij (articulatiepunten), sifaat (eigenschappen) en andere Tajwid regels. Het mooi maken van jouw stem is een gevolg hiervan en komt voort uit het correct reciteren van de Perfecte Woorden van Allah. Men dient zich, vooral als beginner, daar niet te veel mee bezig te houden. Het komt vanzelf 🙂

3. Is het nodig om een docent(e) te hebben als je Tajwid wil leren?

Geen enkele Qur’an docent zal zeggen dat dit niet nodig is. Sterker nog, om echt zeker te weten dat je het goed doet, moet je een luisterend en menselijk oor hebben die de (subtiele) fouten eruit haalt. Soms kan je de fouten zelf niet horen en heb je een bevoegd en bekwaam persoon nodig die dit verifieert. Het is namelijk een grote verantwoordelijkheid om de Qur’an op de juiste manier te leren reciteren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *